PROSJEKT TETRA

In Aktuelt, Case CE, Nyheter by dagenborg

CASE anleggsmaskiner presenterer verdens første metan-drevne konstruksjons kjøretøy

CASE skaper et gjennombrudd i bærekraftig konstruksjon med verdens første hjullaster som kjører 100% på alternativ og fornybar drivstoff.

ProsjektTETRA, CASE ‘ s metan-drevne hjullaster konsept, baner vei til en fornybar fremtid for anleggsmaskiner. Med dette sikrer uavhengighet fra den tradisjonelle dieselmotor, bidrar til en løsning i en av verdensviktistet fokusområder: bærekraft – med en pragmatisk løsning for anleggsbransjen.

Oppnå effektive syklustid

ProsjektTETRA gjenskaper hjullaster design, markerer en klar differanse fra alt sett i anleggsmaskiner hittil.

Konseptet omfatter en metan-drevet motor, spesialdesignet og utviklet av CASE søsterbedrift, FPT Industrial. Med en 230 hk motor,leveres det samme kraft og dreiemoment som tilsvarende dieselmotor som finnes i CASE 821G 18,5 tonns hjullaster. 

Motoren er drevet av biomethane som er produsert i biofordøyere fra avfallsprodukter som matavfall, tre flis og animalsk avfall. Med Carbon-nøytral produksjon gir biomethane et lukketsløyfe, dydig energi syklus, konvertere avfall til nyttig energi.

«Vi har forsket på bærekraftige drivstoff kilder for våre anleggsmaskiner i mange år, forklarer Carl Gustaf Goränsson, President i Construction. «Biomethane var det mest logiske valget for hjullasteren. Vi trengte et drivstoffsom kan gi stasjonen og kraften som vår kunder etterspør. Drivstoffet som trengs er lett tilgjengelig, lett å fylle bensin og kraft holder gjennom en hel dag med arbeid. Vi vil ikke omfatte ytelse, så vi setter våre designere litt av en utfordring.

«Vi jobber veldig tett med søsterbedriften FPT industri. FPT er pionerer i utviklingen av bærekraftigdrevet motorer. Hittil har FTP produsert over 40 000 gass-motorer med strøm. Så denne teknologien er allerede prøvd og testet i andre CNH industri merker.  Det er i dag 28 000 IVECO Kjøretøy med gassmotor på veiene i dag. » 

ProjectTETRA ikke bare bruker en bærekraftig energikilde, men har andre fordeler for miljølet på andre måter. også andre måter. Den metan-drevne hjullaster produserer 95% mindre COnår du kjører på biomethane, 90% mindrenitrogen dioksider, og 99% lavere partikler enn tilsvarende dieselmotorer. Den leverer en 80% reduksjon i samlede utslipp, og oppnår 50% reduksjon i støynivå. 

Drevet på jobben

«Vi tror ikke på å utvikle teknologi bare for teknologiske skyld, «fortsetter GoräSønn. «Våre innovasjoner må løse virkelige utfordringer i verden, på en enkel måte. ProjectTETRA er ment til å gjøre vanlige jobb steder; Agricultural Miljøer, avfallshåndtering, sentre og gjenvinning bedrifter er perfekte steder for en biogass produksjonsanlegg, som gir en gratis kilde til drivstoff for askiner jobber på stedet. «

Men biomethane er ikke det eneste alternativet, forklarer GoräSønn. «ProjectTETRA vil kjøre på nettverket metan også, gir tilgang til Lavere Utslipp enn diesel, Selv om Stedet biomethane produksjon er ikke et alternativ. Dette er viktig ettersom vi ser skiftende regelverk i noen regioner. «

Innovativ design med operatøren i sentrum

Selv om bærekraft var en stor faktor i ProjectTETRA ‘ s Definisjonønsket designteamet å vise frem det beste av CASE ‘ s Praktisk innovasjon, med fokus fast på operatøren og produktivitet. 

«Automatisering og digitalisering var sentrale sjåfører i vår design prosess, «avslører David Wilkie, Direktør for CNH Industrial Design senter. «Vi er en fremtid-fokusert virksomhet, og disse er to av våre viktigste strategiske Pilarer. Disse elementene er driverne for tryggere og mer produktive maskiner. ProjectTETRA var en blank arket slik at vi kunne være så kreative som mulig i blant annet den aller nyeste teknologien den saks skyld.»

En drosje med en vinnende kombinasjon av sikkerhet og komfort

ProjectTETRA ‘ s CAB funksjoner wraparound glass og en høy synlighet tak panel, øke den totale glasert areal med 16% sammenlignet med en standard hjullaster. 

Alt-i nærheten synlighet oppnås ved bruk av visnings kameraer i stedet for vinge speil. Disse er automatisk knyttet til retningen av maskinen og sett på A-søyle montert skjermer. 

Den stilrene designen betyr at alle kontroller er tilgjengelige gjennom ergonomiske styrespaker og en integrert, arm-montert, Farge berøringsskjerm, som legger til følelsen av plass og panoramautsikt. 

Det nye cosseting setet strekker seg automatisk og pivots for å gjøre det lettere å komme inn ved døråpningen, tilbake til drifts stillingen umiddelbart etter at operatøren sitter, som er en bransje først. 

Med korsryggstøtte, vekt-kompensert suspensjon og aktive varme-og kjølesystemer det sikrer operatøren komfort gjennom arbeidsskiftet, redusere operatør tretthet.

Et partnerskap i konsept design 

Et eksklusivt partnerskap med Michelin førte til utviklingen av nyskapende høytrykks konseptet dekk for ProjectTETRA. Konstruert av ren gummi, og en patentert kompositt materiale i en honeycomb snakket design, Dekk/Wheel-Fusion har også innebygget fjæring. 

Den lette og robuste struktur er designet for å tåle de ekstreme forholdene som finnes på mange anlegg og arbeidsplasser. I tillegg redserrer lufttomme dekk den totale maskin vekten, og et stort fotavtrykk gir lavt marktrykk. Avansert tilkobling oppnås med integrerte sensorer, gir en strøm av sanntidsdata til både operatøren og kontrollrommet. Når den er aktiv, lyser de integrerte sidevegg lampene Og også fungere som en ekstra sikkerhetsfunksjon.  

Uovertruffen kontroll

ProjectTETRA kan styres ved å trykke på en knapp gjennom Armlenet-Montertdrifts navet. Operatører har tilgang til alle viktige driftsparametre og funksjonalitet, inkludert:

  • Face Scan for å aktivere oppstartsekvens
  • Skuffe Last-fyll hjelpeskjermbildet som viser målet belastning, gjeldende skuffelast og gjenstående belastning
  • Kart over arbeidsplassen, som sporer innkommende lastebiler, angir den raskeste ruten til det valgte arbeidsområdet og viser generell informasjon om nettstedet
  • Vær skjermer som viser værmeldinger i sanntid
  • Belysnings parametre, Bluetooth-telefon, varme-og ventilasjons-og musikkontroller
  • Tilgang til sekundære maskin parametre, maskininnstillinger og ekstra undermenyer

Operatøren kan også sveipe drifts skjermen til A-stolpene. Disse skjermene inneholder ytterligere maskin overvåknings detaljer og se ytelsesindikatorer:

  • Feeder fra alle visnings kameraer
  • Driftsparametre inkludert maskin hastighet, motor hastighet, drivstoffnivå, motor og oljetemperatur, valgt utstyr, motor timer og tid

Alle maskindata blir automatisk kommunisert til kontrollsenteret, noe som åpner for on-the-Job oppdateringer og optimalisering for å øke maskin effektiviteten. 

Sikkerhet første design

ProjectTETRA benytter den nyeste biometriske teknologien for å ivareta brukerens sikkerhet og komfort. Før operatøren kommer til maskinen, er den klar til bruk. Ekstern netthinneskanning, tilgjengelig via en hvilken som helst mobil enhet, aktiverer oppvarming og kjøling for å justere førerhuset til optimal driftstemperatur. 

Biometrisk teknologi for ansiktsgjenkjenning er integrert i tilgangs-og oppstarts sekvensene for å sikre at bare fullt kvalifiserte operatører har tilgang til maskinen. 

Som en demonstrasjon av CASE utvikling i autonom teknologi, ProjectTETRA inkluderer integrert hindring deteksjon teknologi, varsler sjåføren til eventuelle farer på stedet. 

Videre er dette konseptet kompatibelt med hele spekteret av bøtter og ble utstyrt med Høy-Tips og steinbrudd versjoner fra Leonardi benne under den innledende testing aktiviteter. 

Kombinere CASE ‘ s arv med sin innovative fremtid

«Det mest slående ting om ProjectTETRA er dens design. Det utvider den vanlige oppfatningen av hva en hjullaster bør se ut, «forklarer Wilkie. «Vi tok inspirasjon fra vårt emblem, den amerikanske ørna. Du vil se Fuglen-Somfunksjoner innenfor design, fra den integrerte CAB vinger og kommanderende holdning av ørnen hode og nebb i bakre motordeksel.

«Som navnet antyder,» Wilkie fortsetter, «ProjectTETRA inneholder elementer knyttet til strukturen av metan også. Den tetraedrisk strukturen av metan molekylet er uttrykt i navnet, men også i design. Og vi er ferdig med maskinen i vår skreddersydde metalliske Fleck CASE strøm-Tan lakk finish. Et nikk til arven etter merkevaren vår, men med en sterk kobling til vår innovative og bærekraftige fremtid.»